初日異文化理解研修

ソミック

インタラクティブ・インターンシップがソミックでもスタート

静岡県内にある企業の経営課題と静岡大学外国人留学生の専門性(研究)とのマッチングを図り、同企業への就職支援も行うインタラクティブ・インターンシップが、ソミックでも 9月15日から始まった。

ソミックのインターンシップはオンラインで行われた。静岡大学国際連携推進機構の藤巻特任教授をはじめ、インド出身の工学部大学院生1名とスーダン出身の工学部大学院生1名に加え、ソミックの担当者も同席し、オリエンテーションが実施された。藤巻教授は、「コロナ禍でこのようなインタラクティブ・インターンシップをアレンジしていただき感謝致します。 対面でのインターンシップができなくても、学生は実り多いインターンシップを期待できます。」と冒頭に述べた。

オリエンテーションでは、ソミックグループの会社概要が説明された後、外国人留学生2人には今回のインターンシップのそれぞれのレポート課題が確認され、今後毎日進捗状況をオンライン上で確認しながらスケジュールに沿って進めることになった。

最後に、オンライン出席者のチーム力を高めるためのゲームを行ってオリエンテーションは終了した。ソミック人事担当者の佐藤氏は、「コロナの影響でこのようなオンラインでのインターンシップとなりましたが、オンラインでの良いところを活かしてインターンシップをよいものにしたい」と話していた。

Interactive internship starts at Somic

An interactive internship that matches the management issues of companies in Shizuoka Prefecture with the expertise (research) of foreign students at Shizuoka University and also supports employment at the company began on September 15th at Somic.

The Somic internship took place online. In addition to a Specially Appointed Professor Fujimaki from the Organization for International Collaboration of Shizuoka University, one graduate student of the Faculty of Engineering from India and one graduate student of the Faculty of Engineering from Sudan, the person in charge of Somic was also present at the orientation. Professor Fujimaki said at the beginning, “Thank you very much for arranging this kind of internship under this environment COVID-19. Even though we cannot do the face-to-face internship, students can expect fruitful internship.”

At the orientation, after the company profile of the Somic Group was explained, the two foreign students were asked to confirm the research theme for this internship, and to proceed according to the schedule while checking the progress online every day.

Finally, the online orientation ended with a team building game. Mr. Sato, a person in charge of human resources at Somic, said, “Due to the influence of COVID-19, it became such an online internship, but I would like to take advantage of the good points of online to improve the internship.”

Copyright©︎Shizuoka University